KLIK SINI!!!

Tuesday, June 28, 2011

Pening kepala tentang JODOH?? Perlu Dicari atau datang bergolek??


Jodoh...jodoh...di mana kau?? Belum muncul-muncul lagi....mungkin ada tertanya macam ni...
Persoalannya JODOH perlu dicari atau akan datang bergolek-golek kepada kita " hi, zu...saya jodoh anda, penat saya bergolek2 tadi "

Bagi pendapat zu...Jodoh perlu dicari....
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 Berusaha....dan perbaiki diri sendiri
Memang kita perlu berusaha....dari segi berdoa...kita boleh amalkan Surah Yusof, kita cuma kena ingat yang ini...

"Perempuan-perempuan yang keji adalah untuk laki-laki yang keji, dan laki-laki yang keji untuk perempuan-perempuan yang keji (pula), sedangkan perempuan-perempuan yang baik untuk laki-laki yang baik, dan laki-laki yang baik untuk perempuan-perempuan yang baik (pula). Mereka itu bersih dari apa yang dituduhkan orang. Mereka memperoleh ampunan dan rezeki yang mulia (surga)." - [Surah An-Nur, 24: 26]
Jadi kita betulkan diri kita dulu, sebelum impikan jodoh yang baik, segak, bergaya, beriman...dan segala impian yang indah belaka...baik kita cuba perbaiki diri sendiri. 
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 Jangan Putus ada dalam mencari

Putus asa dalam mencari JODOH...penat dan pernah di kecewakan oleh kaum adam sebelum ini, membuatkan kita rasa memang tiada JODOH buat kita lagi. Kita dah cuba pelbagai cara tapi masih belum dapat JODOH yang terbaik untuk kita. Jadi semuanya kembali kepada berdoa...sekadar menunggu dan menangisi apa terjadi memang akan membuat kita hanyut..
 “Ya Rob kami, anugerahkanlah kepada kami isteri-isteri kami dan keturunan kami sebagai penyenang hati (kami), dan jadikanlah kami imam bagi orang-orang yang bertakwa”surah Al Furqon ayat 74 : 
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ 
 Terlalu mencari JODOH yang SEMPURNA


Kita ingin mencari Jodoh yang maskulin...kaya, hensem, cantik, berpangkat....dan segalanya kita mahukan KESEMPURNAAN!!! Mr RIGHT la katakan, lumrah manusia memang ingin semuanya baik dan cantik....tapi kita perlu Ingat, Rasulullah pernah berkata jika kita tidak memperolehi segala apa yang kita inginkan RUPA,PANGKAT,KEKAYAAN....kita pilihlah insan berdasarkan AGAMAnya...Maksudnya, biar la tak hensem, miskin...tapi jika AGAMAnya sangat baik...pilih la orang itu...!! Jangan terlalu harap kesempurnaan orang lain, sedangkan diri kita tak sempurna. 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


JOM HEBOHkan DIRI!!!
Hehe...ada pula istilah JOM heboh dalam mencari JODOH ye???  Bukan maksud zu menjualkan diri...tak de la macam tu...cuma kita boleh cuba memperluaskan pergaulan...dari sini kita mungkin akan berkenalan dengan ramai orang...dan ada juga JODOH yang kita cari-cari selama ini...akan di temui...Jangan terperap di rumah atau sibuk kerja je...!! Khidmat orang tengah juga boleh kita gunakan...macam orang tua kita, teman rapat...rakan sekerja..!! Wah...best kan...lau ada orang tolong carikan untuk kita..


Entry kali ni...adalah kesinambungan  dari entry SOURBLOCK....teman blogger zu, dimana bila tercetusnya pergaduhan besar...haha...bergaduh ke??? Zu mempersoalkan " jodoh perlu dicari atau datang bergolek"...jadi jika nak tau pendapat si hensem dan maskulin sorang ni.....singggah SINI



8 comments:

soooooour said...

wakakaka...yg shoutmix print screen tu..x perlu kot....=,=

zuneta said...

ye..la...org nak tolong jadi org tgh pun tak nak...malu2 kucing lak...dah remove dah....

kakyong said...

yup,
memang jodoh kena cari.. ;)
kena usaha.. kalo tak reti cari sendiri, leh minta org tua @ sedara mara carikan.. bukan nya depa cari & terus kahwin, depa tolong kenalkan jer.. selebihnya terletak pd kita juga..

memilih pun biar berpada.. yg pasti biar la pilihan yg ikut suruhan agama..

PinKy MoMMa said...

sokong kena cari...
berusaha tu penting..

jgn serahkan semuanya pada takdir..cari seseorang yg boleh buat kite rasa slamat..dan membimbing kita ;)
seperti yg Islam sarankan..

PCL said...

ade yg senang ade jgk yg susah nak ketemu jodoh...disamping berdoa kita juga kena berusaha..jgn berserah pd takdir saja...ikut peredaran zaman la kan...tp jgn sampai melanggar hukum syarak plak...

Redbloodsnow said...

bg zie kan. kta kena cari jodoh sbb jodoh tak akan dtg dgn sendirinya. tp kalau dh kehendak ALLAH jodoh dtg dgn sendirinya...itu dh kira special case la..hehe

zuneta said...

jadi mmg kena cari jodoh...ada org nak tolong carikan untuk zu?? haha...

Anonymous said...

jodoh memang perlu dicari...mana ada benda dtg bgolek kan..bagi saya yg cakap jodoh dtg sendiri tu memang klaka la..Allah dah suruh kita berusaha..klu pilihan kita itu serasi..dan baik utk kita skg dan akan dtg..(sbb kita tak taw kan) insyaallah Allah akan merestui nya dan itulah yg dikatakan ketentuan Allah..jadi Allah akan menentukan bg kita sama ada bole diteruskan atau tidak.klu dpt lampu hijau maka itu lah namanya JODOH..maka sebab itu kita bole berkahwin dgnnya..sbb dh JODOH.klu kata ppuan tak cari lepas tu dikatakan jodoh nya dtg..ok habis tu si lelaki yg dtg tu bukan kah dia pun MENCARI jgk..maknanya klu bukan kita yg cari dia la akan cari kita..simple je..tapi yg pasti JODOH MMG PERLU DICARI mcm rezeki jgk Allah xkan tiba2 bagi camtu je..USAHA LA..tu je..jadi lepas ni harap ramai jgn terpengaruh pulak bila org cakap JODOH TAK PERLU DICARI TUNGGU JE..NNTI SMPAI..camtu smpai mati pun x kawin la ko.