KLIK SINI!!!

Thursday, August 4, 2011

Pernah Dengar Buah Binjau???

Masak apa untuk berbuka nanti...cuba tengok buah bawah ni..pernah tengok tak?? anda kenal tak??
Yey...hari ni...kita masak ni tak??


Buah ni zu panggil binjau...tapi ada sesetengah panggil melinjau...pokoknya...nunnnn tinggi melangit.


Ni buah binjau, ayah ambil dekat rumah pak jang...pokok dia memang tinggi..kena guna galah.

Lepas tu..buah kena belah-belah macam ni...tak boleh masak macam tu je...ada lagi step dia...

Ni selaput yang kita buang...sebab keras...

Yang kita ambil...hanya kulit dan isi je...selaput putih tu, ada di antara biji dan kulit. 

Ni biji dia....sedapppp...oppps...tak leh makan lagi....kena masak dulu...jom tengok hasilnya...


Ni gulai @ kari binjai...selalu di masak dengan ikan bilis...udang pun boleh digunakan. Jika nak pedas...letak la cili padi ye...sedap-sedap...



12 comments:

kakyong said...

sedap.. kakyong suka.. tp jarang sgt dpt jumpa....

zuneta said...

ye...mmg jarang sgt jumpa...zu lau kempunan, suruh ayah g kait umah pak jang kat kampung...sg petani ni ada pe la sgt...huhu

Amir Said said...

1st time tengok. Tak pernah makan lagi. Macam susah je nak jumpa buah ni.

Edy Zaidi said...

macam pernah makan...tak ingat la

zuneta said...

@ amir - ye ke tak pernah jumpa?? mmg susah nak jumpa buah ni...zu pun ambik kat kmpung...

@edy - ye ke pernah makan??

soooooour said...

cm pernah mkn....=,=

Redbloodsnow said...

tak pernah ler plak zie tgk buah tu yunk. cam nyumm nyumm jek :D

zuneta said...

sedap la zie buah ni...kenapa ye dia susah nak jumpa?? ermm...nnti pupus mcm mana?? kempunan zu nak mkn...

zuneta said...

@sour- ye ke pernah makan?? dkt mana??

Anonymous said...

salam....
saya merupakan pelajar tahun akhir di ipta sedang membuat kajian tentang buah-buahan nadir..saya tggl di shah alam..blh sya tau dimana tempat terdekat nak dptkan buah melinjau?tq emelkan kat sya" food_226@yahoo.com

Unknown said...

Salam Tuan Rumah,

Terima kasih banyak sebab buat entry ni. Saya ada beli buah ni kat Pasar Tani tapi tak tau camana nak buat. Syukur ada step by step bergambar yang Zu sudi tunjukkan.

Nak tanya, kalau buah tu kecik sangat pun kena belah dua gak ke? Takkan yang kecik ada gak kulit keras?

zuneta said...

thanks komen...

ermm, kalau yang kecil2 tak payah belah...yg tu selaput tu tak keras sgt mcm yg buah dah matang tu...harap membantu