KLIK SINI!!!

Thursday, March 10, 2011

alahai...selesema lak ni...


Selesema lak ni...macam ne nak wat...nak wat apa pun rasa tak selesa dah...dah la ada tempahan kad belum zu buat ni...pening kepala pun ada jugak ni...habisla...customer lari macam ni...
kenapa ye leh selesema ye?? tak selesema tak leh ke?? 

Selsema merupakan jangkitan salur pernafasan atas, yang memberi kesan terhadap salur-salur hidung dan kerongkong yang disebabkan oleh virus. Terdapat lebih dari 200 virus selsema. Jenis-jenis virus mungkin berbeza pada setiap musim. Antibiotik tidak akan menghapuskan virus-virus. Jangkitan-jangkitan itu akan hilang dengan sendirinya, kecuali jika terjadi jangkitan sekunder. Antibiotik mungkin dan hanya diperlukan apabila terdapat jangkitan sekunder. Selsema boleh tersebar dengan mudah apabila seseorang itu bercakap, membatuk atau bersin atau dengan sentuhan langsung. Kanak-kanak dengan kerintangan penyakit  yang rendah berbanding  dewasa mendapat selsema dengan lebih kerap, misalannya 6-12 kali dalam setahun, manakala dewasa, mendapat selsema sebanyak 2 kali dalam setahun.

ni pe zu dapat dari hasil MR GOOGLE...
credit text from http://www.efarmasi.com.my

Masalahnya...bila nak hilang dengan sendiri ni...ecehh...ecehh...aaaachommm...malas jumpa doktor...tak suka...!! takutttt...hahaha..

tapi lau selesema makin teruk...kena pergi jumpa doktor...macam dulu la..masa H1N1 tu...alahai...zu lak kena demam,batuk, selesema...dekat 2 minggu lebih...terpaksa kan diri pergi klinik...nak sihat ke?? nak sakit?? wat pilihan...haha...nasib baik tak kena cucuk...tu yang paling takut...doktor kata demam biasa je...mengada je lebih...

KALAU...anda
v Selsema yang mudah berlarutan melebihi seminggu, disertai demam yang malebihi 38°C
    atau demam ringan yang berpanjangan.

v Berlakunya sakit dada.
v Terdapat kesusahan bernafas.
v Terdapat kahak berwarna kuning. 

jadi cepat jumpa doktor...


2 comments:

kakyong said...

salam Zu,
eh dah tukor background yer..
yg ni nampak lebih sesuai kot dgn header tu... ;)

mid Jan hingga mid Feb baru ni kakyong kena selsema & batuk berkahak.. hijo2, kdg2 kunin... x g klinik pun... minum air masak jer byk2.. tu pun hampir 1 bulan baru betul2 penyakit tu menjauh..

zuneta said...

dah sihat kak yong...selsema terkejut kut...tgk kak yong makin cantik...hehe...